HUBUNGI HUDA SEKARANG UNTUK MEMBELI PRODUK SHAKLEE:011-18685991

Wednesday, August 13, 2014

Bahaya Wabak Virus Ebola (EVD)

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Assalamualaikum dan Salam sejahtera.

Ketika Yahudi menyerang umat Islam di seluruh dunia seperti di Gaza, Syria, Iraq dan sebagainya, Allah SWT menghantar suatu musibah yang mengancam nyawa manusia.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melaporkan setakat ini empat buah negara di Afrika barat iaitu Guinea, Liberia, Sierra Leone dan Nigeria mencatat rekod sebanyak 1,603 termasuk 887 kes kematian di sebabkan Wabak Virus Ebola (EVD) setakat 4 Ogos tahun ini.

Berhubung dengan wabak yang semakin merebak, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengambil tidakan sewajarnya bagi menghalang EVD dari terus merebak.

Laporan daripada Bernama menyatakan, Menteri Kesihatan Malaysa, Datuk Seri Subramaniam mengatakan sekiranya negara kita dijangkiti virus Ebola, pihak KMM akan mengambil langkan mengkuarantinkan pesakit, mengambil langkah pencegahan dan rawatan susulan terhadap pesakit.

Setakat ini, pihak kementerian telah mengambil langkah termasuk menyaringkan penumpang di semua pintu masuk utama negara.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Hilmi Yahaya mengatakan setatkat ini tidak notifikasi sebarang kes virus Ebola.

Bahaya Wabak Virus Ebola (EVD)


WHO menyatakan virus EVD boleh dikategorikan sebagai demam berdarah Ebola dan boleh membawa kematian. Sehingga kini, virus Ebola telah membawa kepada kes kadar kematian sehingga mencecah 90%.

Jurucakap WHO, dalam protal rasmi berkata bahawa EVD kerap berlaku di kampung-kampung terpencil di bahagian tengah dan barat Afrika berhampiran dengan hutan hujan tropika.

Jurucakap WHO Paul Garwood/Pic: Getty Images
Paul Garwood, Jurucakap WHO
Jurucakap WHO Paul Garwood berkata:
‘’Virus ini dipindahkan dari haiwan liar dan berjangkit kepada manusia melalui hubungan rapat antara individu tersebut’’
Tambah beliau, haiwan liar seperti Kelawar Buah daripada spesis Pteropodidae adalah pembawa utama virus Ebola.
‘’Bagi yang dijangkiti EVD, mereka memerlukan penjagaan yang rapi serta sokongan yang insentif dan berterusan kerana setakat ini kami di WHO tiada rawatan spesifik atau vaksin untuk EVD,’’ tegas beliau. Tambah beliau, haiwan liar seperti Kelawar Buah daripada spesis Pteropodidae adalah pembawa utama virus Ebola.‘’Bagi yang dijangkiti EVD, mereka memerlukan penjagaan yang rapi serta sokongan yang insentif dan berterusan kerana setakat ini kami di WHO tiada rawatan spesifik atau vaksin untuk EVD,’’ tegas beliau.

 Infografik Bahaya Wabak Ebola


Info Grafik



Malaysia menghentikan penerbangan ke Afrika Barat


Menurut Jabatan Penerbagnan Awam Malaysia, sehingga kita tidak ada aliran penerbangan kapal terbang domestik Malaysia ke Afrika Barat.

Jabatan Penerbangan Awam mengesahkan mereka bekerja sama dengan Malaysia Airport Holding Berhad (MAHB) serta kementerian Kesihatan Malaysia dalam membendung virus Ebola ini.

Kesimpulan


Mendengar masalah Wabak virus Ebola ini cukup membimbangkan kita semua. Namun, kita perlu sedar bahawa setiap yang belaku pasti ada hikmahnya. 

Wabak virus Ebola ini merupakan salah satu kejadian yang sepatutnya memberi keinsafan kepada kita bahawa kuasa Allah SWT mengatasi segala-galanya. Mungkin sudah ramai manusia yang lupa daratan di atas dunia ini.

Marilah kita berdoa agar diberi keselamatan kesihatan.


 Ingin mendapatkan suplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga? 
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka dengan hanya duduk di rumah? 
 Hubungi Huda untuk: 

FREE CONSULTATION
and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!

Kenapa Tidak Boleh Makan Shaklee Ketika Berpuasa?
Independent Distributor

HUDA [SID:1093239]
HP:011-18685991 (call/sms/whatsapp)
Emel:nh_5656@yahoo.com

 Anda digalakkan berkongsi entri di sini dengan orang lain.Marilah kita beramal agar disayangi Tuhan. Sila tinggalkan komen anda, saya amat menghargainya.

No comments:

Post a Comment

Followers

My Blog List

Jom Like

Powered By Blogger
Faizal Faizal Mohamad Twon Tawi