HUBUNGI HUDA SEKARANG UNTUK MEMBELI PRODUK SHAKLEE:011-18685991

Friday, July 25, 2014

Jangan Berikan Anak Anda Susu Ibu

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Assalamualaikum dan Salam sejahtera.

Saya juga bersyukur sangat- sangat kerana dalam bulan Ramadhan ini masih mampu menyusukan anak saya seperti bulan-bulan biasa. 

Rezeki Allah SWT pasti ada. Selain berdoa dan makan makanan yang sihat saya mengamalkan suplemen shaklee secara optimum. Semoga Allah izinkan saya terus menyusukan anak kedua saya sehingga usianya 2 tahun.

Jangan Berikan Anak Anda Susu Ibu


Dekat pejabat tempat saya bekerja memang ramai ibu-ibu yang menyimpan susu ibu. Sebab itu, peti sejuk di pantri sentiasa penuh dengan susu ibu yang dipam. Namun, ada juga yang tidak mahu menyusukan anak mereka dengan susu ibu.

Bila ditanya, kenapa tidak mahu menyusu badan?

"Bukan tak mahu menyusu, susu tak banyak"
"Susu tak nak keluar, macammana?"
"Malaslah nak pam susu malam-malam, esok mengantuk masa kerja"
"Nak buat macam mana nipple tenggelam"
"Saya bekerja, macammana nak bagi susu ibu"
"Menyusu? Tak naklah, saya tengah fikir cara nak rampingkan badan kembali"

Ya, inilah beberapa jawapan yang pernah saya dengar untuk soalan diatas. Saya rasa, anda juga pernah mendengar jawapan-jawapan ini bukan?

Pada pandangan saya, kita tidak boleh menyalahkan mereka yang memberi pandangan sebegini kerana tidak menyusukan anak mereka. Mereka ada hak untuk memberi pandangan sendiri. Mereka lebih memahami apa yang mereka lalui sendiri.

Dalam pada itu, saya juga tidak boleh menerima jawapan di atas 100% sebagai alasan kukuh untuk tidak menyusukan anak melainkan mereka telah berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk menyelesaikan masalah penyusuan susu ibu. 

Ini kerana, terdapat berbagai-bagai cara untuk menyelaikan masalah penyusuan susu ibu. Contohnya, masalah nipple tenggelam boleh dicuba dengan mengurut ketika mandi atau pakai nipple sheild. Lagipun, sekarang ada banyak alternatif. Ibu perlu aktif mencari maklumat tentang penyusuan susu ibu.

CABARAN & HALANGAN DALAM MENJAYAKAN PENYUSUAN SUSU IBU susu ibu penyusuan susu ibu susu untuk ibu mengandung penyimpanan susu ibu susu untuk ibu hamil susu ibu mengandung susu kambing untuk ibu mengandung kebaikan susu ibu susu ibu hamil khasiat susu ibu polisi penyusuan susu ibu susu terbaik untuk ibu hamil susu ibu kurang kelebihan susu ibu susu yang baik untuk ibu hamil air susu ibu
Nipple Sheild

Kalau nak dibandingkan dengan masalah, kelebihannya penyusuan susu ibu adalah lebih banyak sebenarnya. Jom tengok apa kelebihan penyusuan susu ibu terhadap ibu dan juga bayi.

Kelebihan Penyusuan Susu Ibu, susu ibu penyusuan susu ibu susu untuk ibu mengandung penyimpanan susu ibu susu untuk ibu hamil susu ibu mengandung susu kambing untuk ibu mengandung kebaikan susu ibu susu ibu hamil khasiat susu ibu polisi penyusuan susu ibu susu terbaik untuk ibu hamil susu ibu kurang kelebihan susu ibu susu yang baik untuk ibu hamil air susu ibu
Saya Suka Susu Ibu


Kelebihan Penyusuan Susu Ibu Terhadap Ibu:


  • Membantu mengecutkan rahim dan mengembalikan rahim ke bentuk asal kerana ibu merembeskan sejenis oksitosin (hormon).
  • Membantu mengurangkan berat badan sehingga 500 atau lebih kalori sehari. 
  • Penyusuan susu ibu amat membantu ibu membakar lemak dengan cara menukarkannya kepada susu ibu yang berkhasiat. Ianya diet yang mudah berbanding senaman diluar rumah. 
  • Mengurangkan risiko terkena kanser payudara, pre-monopause dan kanser ovari.
  • Mengeratkan hubungan antara ibu dan anak kerana semasa ibu menyusukan bayi, sentuhan dan rangsangan yang diberikan oleh ibu dirasai oleh bayi.
  • Memberikan ketenangan dan mood yang lebih baik. Hormon yang dihasilkan semasa menyusukan anak akan menyebabkan ibu berasa gembira dan tenang. Ini dapat membantu mengurangkan masalah sindrom kemurungan selepas bersalin.
  • Kepada yang merancang keluarga, penyusuan badan melambatkan proses ovulasi sekali gus menghalang si ibu daripada mengandung.

Kelebihan Penyusuan Susu Ibu, susu ibu penyusuan susu ibu susu untuk ibu mengandung penyimpanan susu ibu susu untuk ibu hamil susu ibu mengandung susu kambing untuk ibu mengandung kebaikan susu ibu susu ibu hamil khasiat susu ibu polisi penyusuan susu ibu susu terbaik untuk ibu hamil susu ibu kurang kelebihan susu ibu susu yang baik untuk ibu hamil air susu ibu
Penyusuan Susu Ibu Baik Untuk Ibu Dan Bayi

Kelebihan Penyusuan Susu Ibu Terhadap Bayi:


Kelebihan Penyusuan Susu Ibu susu ibu penyusuan susu ibu susu untuk ibu mengandung penyimpanan susu ibu susu untuk ibu hamil susu ibu mengandung susu kambing untuk ibu mengandung kebaikan susu ibu susu ibu hamil khasiat susu ibu polisi penyusuan susu ibu susu terbaik untuk ibu hamil susu ibu kurang kelebihan susu ibu susu yang baik untuk ibu hamil air susu ibu
Kebaikan Susu Ibu Kepada Bayi

  • Allah menjadikan susu ibu mengandungi keperluan bayi yang mencukupi (lengkap dengan protein, karbohidrat, lemak dan kalsium).
  • Susu ibu tersedia bila-bila masa dan telah disteril secara neutral dan bebas dari sebarang kuman dan bakteria.
  • Mampu meningkatkan kecerdasan bayi dan penumbuhan sel-sel otak sehingga 10-15 kali lebih cepat berbanding mereka yang meminum susu lembu
  • Di dalam usus bayi yang lahir, terdapat beberapa jenis bahan yang dikenali sebagai mekonium. Bahan ini jika tidak dibuang akan memberi kesan yang buruk kepada bayi. Oleh yang demikian, kolostrum yang terdapat dalam susu ibu boleh menyingkirkan bahan tersebut daripada tubuh bayi. 
  • Bayi lebih mudah hadam jika menyusu secara ekslusif. Ini disebabkan oleh enzim yang terkandung dalam susu ibu membantu proses penghadaman. 
  • Dalam pada itu, khasiat yang terdapat dalam susu ibu lebih cepat diserap ke dalam sistem tubuh bayi berbanding susu formula. 
  • Susu ibu mengandungi banyak antibodi yang bagus untuk bayi.
  • Susu ibu penuh dengan khasiat dan salah satunya ialah vitamin A. Seperti yang diketahui, vitamin A baik untuk kesihatan mata. 
  • Susu ibu mengandungi oksitosin yang dapat mambantu menenangkan bayi. Apabila disusukan , bayi dengan sendirinya akan tenang setelah meragam. 
  • Susu ibu mengandungi endorfin yang dapat menahan sakit. 

Kelebihan Penyusuan Susu Ibu susu ibu penyusuan susu ibu susu untuk ibu mengandung penyimpanan susu ibu susu untuk ibu hamil susu ibu mengandung susu kambing untuk ibu mengandung kebaikan susu ibu susu ibu hamil khasiat susu ibu polisi penyusuan susu ibu susu terbaik untuk ibu hamil susu ibu kurang kelebihan susu ibu susu yang baik untuk ibu hamil air susu ibu
Bahan Dalam Susu Ibu Yang Bertindak Melawan Penyakit

Kesimpulan


Orang lama pernah kata " Kalau nak seribu daya, kalau tak nak seribu dalih.". Memang terdapat pelbagai manfaat dapat dinikmat oleh ibu dan juga bayi melalui penyusuan susu ibu. Jika mahu memberikan susu terbaik untuk anak kita, informasi bagi membantu menjayakan penyusuan secara eksklusif dan buatlah persediaan awal sebelum bayi kita dilahirkan. Jangan lupa berdoa. InsyaAllah pasti boleh berjaya.



Ingin mendapatkan suplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga? 
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka dengan hanya duduk di rumah? 
 Hubungi Huda untuk: 

FREE CONSULTATION
and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!

Merawat Eczema Tanpa Krim Steroid susu ibu penyusuan susu ibu susu untuk ibu mengandung penyimpanan susu ibu susu untuk ibu hamil susu ibu mengandung susu kambing untuk ibu mengandung kebaikan susu ibu susu ibu hamil khasiat susu ibu polisi penyusuan susu ibu susu terbaik untuk ibu hamil susu ibu kurang kelebihan susu ibu susu yang baik untuk ibu hamil air susu ibu
Independent Distributor

HUDA [SID:1093239]
HP:011-18685991 (call/sms/whatsapp)
Emel:nh_5656@yahoo.com


Anda digalakkan berkongsi entri di sini dengan orang lain. Marilah kita beramal agar disayangi Tuhan. Sila tinggalkan komen anda, saya amat menghargainya.

Maklumat tambahan juga boleh didapati di sini juga: http://www.babycenter.com/

1 comment:

Followers

My Blog List

Jom Like

Powered By Blogger
Faizal Faizal Mohamad Twon Tawi